اطلاع رسانی
  • 1405/03/30 - 07:31
  • - تعداد بازدید: 5
  • - تعداد بازدیدکننده: 2
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مرکز بهداشت شمال غرب یک

حمایت از تغذیه با شیر مادر،تضمین سلامت امروز و فردای کودکان

مسئول برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر اظهار داشت:"تغذیه با شیر مادر، مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری برای سلامت نسل آینده است و ما با توسعه مراکز مشاوره و بانک شیر، تلاش می‌کنیم هیچ نوزادی از این حق حیاتی محروم نماند.

372288.mp3 حمایت از تغذیه با شیر مادر،تضمین سلامت امروز و فردای کودکان

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شمال غرب یک:

 

همه مادران به طور طبیعى وغریزى علاقمند به تغذیه فرزندان خود با شیر مادر هستند و سعى دارند بهترین مراقبت وتغذیه رابراى آنان فراهم نمایند.اما شیردهی و تغذیه شیرخوار با شیرمادر فرایندی است که نیاز به آموختن وکسب مهارت هاى لازم دارد که با وجود انگیزه وعلاقمندی مادران و حمایت اطرافیان تسهیل می گردد.مادران نیاز دارند که وضعیت صحیح درآغوش گرفتن وبه پستان گذاشتن شیر خوار، روش مطلوب تغذیه باشیر مادر، دوشیدن شیر، راه هاى حفظ تداوم وافزایش شیر مادر، مقابله بامشکلات پستانى و.... را بدانند، تمرین وکسب تجربه کنند، مورد حمایت قرار گیرند و به نگرانى ها و سؤالات آنان پاسخ کاربردى وصحیح داده شود. کارکنان بهداشتى درمانى لازم است که مادران رادر دوران باردارى آماده نموده و از اولین ثانیه هاى پس از تولد براى تماس یوستى وشیر دادن به نوزاد کمک نموده، آموزش داده،به آنان اعتماد به نفس داده و آن ها را براى پیشگیرى وحل مشکلات شیردهى کمک نموده وتا موفقیت کامل پیگیرى نمایند. ازسوى دیگر حضور مؤثر، فعال وحامى اطرافیان ونزدیکان مادر در کنار وى از ارکان مهم موفقیت در امر شیردهی است.

دکترمرجان بختیاری فر کارشناس مسئول واحد بهداشت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شمال غرب یک ،با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت:

تغذیه با شیر مادر، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راهکارهای ارتقای سلامت کودکان، مادران و جامعه به شمار می‌رود. امروزه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، شیر مادر را کامل‌ترین و سالم‌ترین غذای نوزاد معرفی کرده و توصیه می‌کنند تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان شش‌ماهگی ادامه یافته و پس از آن نیز همراه با غذای کمکی مناسب تا دو سالگی و حتی بیشتر تداوم یابد. شیر مادر تنها یک ماده غذایی نیست، بلکه نخستین واکسن طبیعی کودک محسوب می‌شود. آغوز یا شیر روزهای ابتدایی پس از تولد، سرشار از پادتن‌ها و مواد ایمنی‌بخش است که نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. مطالعات علمی نشان داده‌اند،تماس پوست باپوست بلافاصله پس از زایمان باعث تسریع پیوند عاطفی میان مادر و نوزاد ،تعادل روانی کودک در بزرگسالی،تنظیم ضربان قلب نوزاد وکاهش گریه و استرس نوزاد می گردد.

وی در ادامه افزود: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر به بیماری‌های تنفسی، اسهال، عفونت گوش، آلرژی و برخی بیماری‌های مزمن در آینده مبتلا می‌شوند. از سوی دیگر، فواید شیردهی تنها محدود به کودک نیست. مادران شیرده نیز از مزایای فراوان جسمی و روانی برخوردار می‌شوند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، کمک به بازگشت سریع‌تر رحم به حالت طبیعی، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو و تقویت ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد از جمله آثار مثبت تغذیه با شیر مادر است. در کشور ما نیز برنامه‌های متعددی برای حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر اجرا می‌شود. آموزش مادران باردار، راه‌اندازی بیمارستان‌های دوستدار کودک، آموزش کارکنان نظام سلامت و افزایش آگاهی خانواده‌ها از جمله اقدامات مهم حوزه بهداشت خانواده در سال‌های اخیر بوده است .خوشبختانه فرهنگ شیردهی در ایران از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، اما همچنان عواملی مانند اشتغال مادران، تبلیغات شیرخشک، باورهای نادرست و کمبود حمایت اجتماعی می‌تواند بر روند تغذیه با شیر مادر تأثیر بگذارد.امروزه نقش خانواده، جامعه و رسانه‌ها در حمایت از مادران شیرده بسیار مهم است. مادران نیازمند آرامش روانی، حمایت همسر و خانواده، مرخصی مناسب زایمان و محیط‌های کاری حامی شیردهی هستند تا بتوانند این مسئولیت ارزشمند را با اطمینان و آرامش ادامه دهند. تحقیقات نشان می‌دهد حمایت صحیح از مادران، احتمال موفقیت در شیردهی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایای فردی، آثار اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای نیز دارد. کاهش هزینه‌های درمان، کاهش بستری کودکان، افزایش بهره هوشی نسل آینده و حتی کمک به حفظ محیط زیست از جمله دستاوردهای این نعمت الهی است. بی‌تردید ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر، سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای سلامت جامعه و آینده کشور است. همه ما وظیفه داریم با آگاهی‌بخشی، حمایت از مادران و تقویت برنامه‌های آموزشی، در مسیر رشد نسلی سالم، توانمند و آگاه گام برداریم.

زلیخا سعیدی زاده کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت شمال غرب یک در خصوص اقدامات انجام‌شده در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار داشت:

در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر، در مرکز بهداشت شمال‌غرب یک، دو مرکز مشاوره شیردهی راه‌اندازی و تجهیز شده ،به منظور ارتقای آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی در زمینه تغذیه با شیر مادر، پوسترهای آموزشی و کتابچه‌های مرتبط در مراکز خدمات جامع سلامت توزیع شده است. همچنین کارکنان مرتبط، دوره تخصصی تربیت عملی مشاوره شیردهی را با موفقیت گذرانده اند.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، دو کارگاه آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر با هدف افزایش آگاهی کارکنان حوزه سلامت و نیز دو کارگاه آموزشی بانک شیر با هدف جلب مشارکت مادران شیرده در اهدای شیر برگزار شد. در پی برگزاری این برنامه‌ها، میزان ۵ لیتر شیر به بانک شیر شهید اکبرآبادی اهدا گردید.این کارشناس ادامه داد: شیر اهدایی، در مواقعی که شیر مادر در دسترس نباشد، بهترین گزینه تغذیه‌ای برای نوزادان نارس محسوب می‌شود و نقش مؤثری در کاهش عفونت‌ها و بیماری‌های گوارشی داشته و به رشد، تکامل و ارتقای سلامت این نوزادان کمک می‌کند.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۴ مرکز مشاوره ترویج تغذیه با شیر مادر و ۸ بیمارستان دوستدار کودک تحت پوشش این مرکز بهداشت فعالیت دارند که تمامی این اقدامات در راستای حمایت از تغذیه با شیر مادر و ارتقای سلامت مادران و کودکان انجام شده است.

  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار مرکز
  • کد خبر : 372288
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
سمانه پرچمی
خبرنگار:

سمانه پرچمی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

Template settings