• 1403/03/16 - 11:55
  • - تعداد بازدید: 54
  • - تعداد بازدیدکننده: 52
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
مصاحبه با مادر یک خانواده پرجمعیت ایرانی

مصاحبه با مادر یک خانواده پرجمعیت ایرانی

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شمال غرب یک، مصاحبه ای که از نظرتان می‌گذرد گفت‌وگویی است با مادر یک خانواده پرجمعیت ایرانی 8 نفره که طی گفت وگویی اعلام کرده که در سن 19 سالگی ازدواج کرده و 6 فرزند حاصل این ازدواج است.

334248.mp3 مصاحبه با مادر یک خانواده پرجمعیت ایرانی

در مورد خودتان بفرمایید؛ متولد چه سالی هستید؟ چه تحصیلاتی دارید؟ و چند فرزند دارید؟

متولد سال  1358 و لیسانس هستم و 6 فرزند دارم.

*در چه سنی ازدواج کردید؟

19 سالگی

*همسرتان چند سال داشتند؟ و چه تحصیلاتی دارند؟

21 سال ،لیسانس مهندسی صنایع. ارشد مدیریت، دکترای برنامه ریزی

همسرتان از همان ابتدای زندگی منبع درآمد داشتند؟

ابتدا که خواستگاری آمدند کار داشجویی انجام می دادند بعداز ازدواج گشایش حاصل شد و همسرم سر کار رفتند.

اولین فرزند شما چند سال بعد از ازدواجتان به دنیا آمد؟

یک سال

*فاصله سنی فرزندانتان چقدر است؟

فرزند اول و دوم 5 سال -فرزند دوم و سوم 2 سال -فرزند سوم و چهارم 8 سال – فرزند چهارم و پنجم 3 سال -فرزند پنجم و ششم 5 سال

*یکی از دغدغه های خانواده ها برای فرزندآوری بحث معیشت است. می گویند وقتی درآمد کافی نداریم و به سختی معیشت خودمان را تأمین می کنیم، چگونه چند فرزند داشته باشیم؟ درآمد شما به چه صورت است؟ آیا نگران معیشت فرزندانتان نیستید؟ تاکنون به مشکلی در این زمینه برخوردید؟

به نظر من بحث روزی فراتر از این حرفاست و ربطی به فرزند نداره . طرز نگاه ما در این رابطه مهم هست .خدا خودش در ایه قرآن  سوره مبارکه طلاق آیه 2 و 3 فرمودند و "من یتق الله یجعل له مخرجا " یعنی هرکس تقوای الهی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او قرار می دهد و در ایه بعد می فرمایند "یرزقه من حیث لا یحتسب" یعنی خداوند روزی میدهد از جایی که شما حساب نمی کنید. در زندگی ما  این آیه کاملا محسوس بود به دلیل اینکه یه وقتایی می شد حقوق ما تموم بشه اما واقعا خدا از جایی که فکر نمی کردیم می رسید و ما واقعا معطل نمی ماندیم البته لازمه بگم که ما آنقدر هم با ملاحضه خرج نمی کنیم وخرج های روزمره زندگی را مثل سایر مردم داریم.

.

*یه مقدار درمورد دوران بارداری تان صحبت می کنید بفرمائید شرایط به چه شکل بود ؟ سختی خاصی داشتید ؟ چطور آنر را مدیریت کردید ؟

من در بارداری اولم سن و تجربه کمی داشتم به همین دلیل با مشکلاتی روبرو شدم ولی در بارداری های بعدی تحت نظر پزشکم مکمل ها و ویتامین ها را مصرف می کردم و این خودش خیلی موثر و کمک کننده بود و باعث پیشگیری از یکسری از مشکلات در من شد با توجه به اینکه بنده  سزارین شدم . خیلی دوست داشتم زایمان طبیعی داشتم ولی متاسفانه نشد و در زایمان مورد آخر که ششمین فرزندم بود یکسری مشکلات برام ایجاد شد که خوشبختانه با پیگیری کادر درمان و توسل به معصومین حل شد.

* همسرتان چقدر حمایت روحی و معنوی از شما می کنند؟ با فرزندآوری متعدد شما موافقند یا مخالف؟

همسرم که عمدتا در طول هفته سرکار هستند و گاهی هم حتی ماموریت چند روزه می روند ولی بااین وجود پنجشنبه ها و جمعه ها در کنار هم هستیم و برای گردش بیرون می رویم .همسر م عمدتا خیلی فرزند دوست هستند و همیشه خودشان در این زمینه پیشنهاد می دادند که بچه دار بشویم.

*خانم ها اغلب بعد از بارداری دچار افسردگی و بی حوصلگی می شوند و به سختی می توانند به امورات خانه و حتی فرزندشان برسند. خب شما تقریباً پشت سر هم تجربه بارداری دارید. از لحاظ روحی در چه شرایطی هستید؟

من کلا افسردگی را تجربه نکردم مگر یک مرتبه ، که احساس کردم نشانه های  افسردگی را دارم . با پیگیری که انجام دادم متوجه شدم به دلیل کمبود آهن دچار این مساله شدم که خوشبختانه مکمل را که مصرف کردم و برطرف شد.

*یک مقدار از وضعیت منزلتان برایمان بگویید؛ اینکه منزلتان چند اتاق دارد؟ بچه ها اتاق مستقل دارند؟ چه امکاناتی برای بچه ها در منزل دارید؟

ما یه منزل 80 متری داریم با 2 تا اتاق . بچه ها کمد و میز مستقل دارند و اتاق مستقلی ندارند. در مورد سوالی که گفته بود چه امکاناتی دارن میخواستم بگم دو تا از بچه هام میز دارن و یکی شون فقط کمد یا کشو دارن..ولی هیچکدوم تخت ندارن..۴تا خواهر هرشب باید دوشک پهن کنند وصبح جمع کنند و پدرشون خیلی تو این مورد مقید هستن...

*برای تربیت بچه ها از چه روش تربیتی استفاده می کنید؟ مطالعه می کنید؟
من سعی میکنم همیشه نمازم رو اول وقت بخونم تا خدا کمکم کنه. ان تنصر الله ینصرکم.چون تربیت دست خداست ما فقط وسیله ایم. الحمدلله رب العالمین..یعنی خداوند مربی همه جهانیان است..پس خود خدا باید همه مون رو تربیت کنه..ما برحسب وظیفه باید نماز اول وقت مون رو بخونیم و قران و اخلاق و معنویات رو بتونیم تو زندگی پیاده کنیم...مثلا وقتی مادر در برابر خرابکاری یا اشتباهات بچه ها جلو عصبانیت خودش رو میگیره، بچه کاملا متوجه میشه..و صبر و تقوی رو یاد میگیره.. و یک روش دیگه ای که خیلی ازش استفاده میکنم ،قصه گویی است . تمام نکات تربیتی رو در قالب قصه بهشون میگم..همه بچه ها عاشق قصه شنیدن هستن. همچنین از داستان های قرانی برای تربیت بچه هام استفاده میکنم ،که این رو از مادرم یاد گرفتم..... یا وقتایی که توی خونه قران میخونم ،معنیش و یا قصه ای اگه در اون مورد داره رو براشون تعریف میکنم. من اصولا باید هر روز قران روزانه ام رو بخونم ،هر روز دو صفحه قران با معنی و خلاصه تفسیرش رو میخونم با این کار، هم خیلی زیاد ارامش میگیرم و باعث میشه که با بچه هام خیلی با حوصله رفتار کنم واخساس میکنم دیگه خداوند مدیریت کارهای خونه و بچه هامو به دست میگیره..همه چی به نسبت مرتب و خوب پیش میره.. و هم اینکه الگو برای بچه ها میشم..البته این رو هم از مادرم یاد گرفتم.. یه راه دیگه برای تربیت اینکه خانوادگی مراسمات و هیات های مذهبی شرکت میکنیم.. هر از چند گاهی هم توی خونمون مجلس اهل بیت یا کلاس قران دوره ای برگزار میکنم..خودم هم چند دوره کلاس مداحی رفتم و با دوستان مذهبی رفت و آمد میکنیم که تاثیر خیلی زیادی روی علاقه بچه هام به دین و قران میشه... چون دخترام مدارس دولتی میرن و هیچگونه رنگ مذهبی توی مدارس و دوستاشون نیست...برای همین از دوره های جانبی ،مثل کلاس قران و .. برای تعامل شون با قشر مذهبی استفاده میکنم.خودم هم چند ساله کلاس قران میرم و گاهی بچه ها رو با خودم میبرم..

*از بچه هایتان هم برایمان بگویید؛ سن و سالشان، خصوصیات اخلاقی و خوبشان؟

خدارا شکر بچه هام خوبند راضی هستم الحمدالله ، حجابشون خوبه و اهل نماز هستند از نظر تحصیلی  و اجتماعی هم خدار اشکر راضی هستم درس هاشون هم در حد متوسط به بالا هستند .فرزند اولم که ازدواج کردند و یک نوه نوزاد هم دارم که شش ماهش هست فرزند آخر خودم هم دو ماه داره که از نوه ام کوچکتره.

  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار مرکز
  • کد خبر : 334248
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار:

مدیر سیستم

تصاویر

Template settings